|
Тәрбия эшенең максаты, асылда, бала шәхесенең
барлык эчке табигый көчләрен хәрәкәткә
китерүдән, аны физик һәм рухи яктан әзерләп,
яңа җәмгыять шартларында интеллектуаль - әхлакый шәхес буларак эш итә
алучы ирекле бер зат итеп тәрбияләүдән гыйбәрәт.
Бүгенге көндә коллектив “Югары әхлаклы шәхес
тәрбияләү.Укучыларга төпле белем бирү, һәвәслеген,
сәләтен искә алып, үзләренә ошаган һөнәр
сайларга ярдәм итү.Сәяси, социаль-иктисадый үзгәрешләр
кичергән җәмгыятьтә яшәргә һәм
эшләргә лаек шәхес тәрбияләү”дигән
тема өстендә эшли.
Коллективта 16 укытучы булып, шуларның 9ы класс җитәкчесе
вазыйфаларын да башкара. Баланы шәхес итеп формалаштыру җитди,
катлаулы һәм озак процесс. Монда төп көчләр мәктәп
коллективы һәм ата – аналар. Гаилә һәм мәктәпнең
тәрбия эшендәге теләктәшлеге аларның бер үк
максатка омтылуыннан. Чөнки бала үзенең көндәлек
тормышында гаиләдәге, мәктәптәге, үзе яшәгән
мохиттәге традицияләрдән чыгып эш итә һәм
әнә шул традицияләрнең, үзара мөнәсәбәтләрнең
нинди булуы аның киләчәк тормышына хәлиткеч йогынты
ясый.
Безнең мәктәп гаиләләр белән тыгыз
элемтәдә яши Мәктәбебездә 45 гаиләдән
71 бала белем һәм тәрбия ала.Мәктәптә тәрбия
эше Мәктәп Уставына нинезләнеп
“Путь к успеху”, “Комплексная прграмма
по профилактике правонарушений в Республике Татарстан”, “Эзтабар
юлдашы программасы”, “Мирас юлы программасы”, “Галстучная страна” һәм
2007 нче елның 9 январендә 11 нче номерлы педагогик киңәшмә карары
белән гамәлгә кертелгән тәрбия эшләре буенча директор
урынбасары Р.Ф.Шигапова тарафыннан төзелгән “Мин - укучы, мин – шәхес”, “Мәгариф
һәм сәламәтлек программа”ларына нигезләнеп алып
барыла. Мәктәптә 8
түгәрәк эшли. Һәр түгәрәк
план нигезендә алып барыла. Балалар һәр
түгәрәккә теләп йөриләр. Мәктәбебезнең бер горурлыгы
– музей. Музей белән тарих укытучысыН.Н.Бәдертдинова җитәкчелек итә. Мәктәбебездә
укытучыларыбыз сәләтле балалар белән эшләүгә
зур игътибар бирәләр. Бу эш белем бирү, сәнгать,
технологик, спорт юнәлешләрендә алып барыла.
Спорт-укучыларның иң яраткан шөгыле. Мәктәпнең
спорт залы балалар өчен һәр көн ачык, анда шөгыльләнү
өчен мөмкинлекләр : спорт инвентаре, маталар, туплар җитәрлек,
тренажер, теннис өстәле
укучылар өчен хезмәт итә. Мәктәптә
баскетбол, көрәш түгәрәкләре эшли. Мәктәп
укучылары районкүләм спорт бәйгеләрендә
катнашып соңгы 3 елда 36 призлы урын алдылар.
11 нче класс укучысы Гараев Илдар һәм 9 нчы класс укучысы
Сафин Денис бүгенге көндә район җыелма командасына
кертелде. Сәнгать
юнәлешендә эшләп, ел саен “Яшь бөреләр”,
Йолдызлык”район бәйгеләрендә чыгыш ясыйбыз, төрле
номинацияләрдә 17 укучыбыз лауреат, дипломант булуга ирештеләр.
Уңышка ирешкән һәр укучы “Зөләйлә”түгәрәге
члены .
Технологик югәлештәге эшчәнлек тә нәтиҗәле.
Укытучы Садерт динов Р.Ә. “Техник модельләштерү” түгәрәген
дә җитәкли.Соңгы 5 елда 17 укучысы фән бәйгеләрендә
җиңүгә иреште. Аның укучылары “21 гасыр Кулибинчылары” конкурсларында һәм укуларында
теләп катнашалар. Әти - әниләребез балаларының сәләтен һәм
сәламәтлеген үстерү өстендә барлык мөмкинлекләрдән дә
файдаланалар 9 нчы ел инде мәктәптә сәнгать мәктәбе
филиалының хореография классы эшләп килә.
Мәктәпнең киләчәге-балалар.Аларның
тәрбиялелегеннән, үз-үзләрен тотышыннан үз
хезмәтебез нәтиҗәләрен күрәбез.Чыннан
да, исәптә торучы, өлгермәүче һәм
пассив балаларыбыз юк. Бүгенге
көндә бездә 70 бала белем һәм тәрбия ала. Барлык уңышларга ирешүнең
нигезе гаилә һәм мәктәпнең бердәмлегеннән
тора. Кирәкле норматив документлар, мәгълуматлар, күрсәткечләр
аерым папкаларда тупланып барыла, кул астында тора. Заман укытучыдан иҗади эшли белүне таләп итә.
Педагогик эшчәнлектә иҗадилык—бу, беренче чиратта,
яңалыкка, үзгәрүчәнлеккә омтылу.
Гадәттә яңалыктан өлкәнрәк укытучылар курка.
Җәмгыятьтәге үзгәрешләрне уңай
кабул итү өчен, өлкәннәрнең үзләренең
дә заман белән бергә атлап баруы мөһим. Ләкин
кайбер тәҗрибәле укытучылар, өлкән яшьтә булуларына
да карамастан, һәр яңалыкны тиз «эләктереп» ала һәм
яшь хезмәттәшләренә караганда да җәһәтрәк,
елгыррак була белә. Бу очракта тәҗрибә педагогик эшчәнлекнең
нигезе булса, яңалыкка омтылу үсеш-үзгәрешне тәэмин
итә. Белгәнебезчә, танылган шәхесләр — яңарыш
тарафдарлары, алар ялгышудан курык-мый. Әлеге омтылышка ия булмаган
очракта, укытучы искечә эшләвен дәвам итә, аның
үсеше тоткарлана; ул бер тапкыр һәм гомергә кабул
иткән кагыйдәләреннән тайпылмыйча эшләүне
кулайрак күрә. Укытучыны иҗади шәхес буларак тасвирлый торган берничә
билгене, үзенчәлекне аерып күрсәтергә мөмкин: 1. Шәхеснең гадәттәгедән үзгәчәрәк
фикер йөртергә сәләтле икәнен дәлилли һәм
укытучы вазифасын башкарырлык дәрәҗәдә өлгереп
җиткән шәхес булуын раслый торган акыл күрсәткечләре,
акыл сыйфатлары. 2. Активлык, яхшы хәтер, эчке сиземләүнең көчле
булуы. Болар үз чиратында һәр эштә башлап
йөрергә сәләтлелектә, ихтыяр көченә
ия булуда, максатчанлыкта, камиллеккә омтылуда чагылыш таба. Бүген укытучы, иҗади шәхес буларак, күп укырга, әдәбият
һәм сәнгать өлкәсендәге яңалыклар
белән таныш булырга; укучылар алдында гына түгел,
хезмәттәшләре арасында да хөрмәт һәм
дан казанырга, эчке һәм тышкы күркәм сыйфатларга ия
булырга, сәламәт яшәү рәвеше
кагыйдәләрен үтәргә, компьютер һәм
видеотехника белән эшли белергә тиеш. Соңгы дистә елда гына да мәктәп күп үзгәреш
кичерде. XXI гасыр баласы белән эшләү алымнары,
укыту-тәрбия эшен оештыру да үзгәреш таләп итә.
Укучыны мөстәкыйльлеккә өйрәтү генә
җитми: ул үзенчә, үзгәчә фикер йөртергә,
өлкәннәр кушканнан чыгып түгел, үз башы
белән эш итә белергә, теләсә нинди үзгәрешкә
яраклаша алырга сәләтле булып җитлегергә тиеш. Болар
барысы да укытучыга зур бурычлар йөкли. Бүген укыту һәм
тәрбиядә нәтиҗәлелектурында сүз алып барабыз.
Нәтиҗәнең күзгә күренеп торуы,
билгеле булуы шарт. Әйтик, укучы башта тырышып укый, яхшы билгеләр
ала; бераздан ул начар укый башлый. Бу әле укучының башы
эшләми дигән сүз түгел. Димәк, баланың үсешендә
бер баскыч югары күтәрелергә тиешле вакытны укытучы
күреп ала белмәгән, аңа аерым игътибар
күрсәтмәгән һәм үсешен тәэмин
итмәгән. Белемлелек дәрәҗәсен билге
күрсәтми, укучының укырга теләген
сүндермәү мөһим. Һәркемнең мөмкинлеге
бертөрле түгел. Иң югары билгеләр алмыйча да, бала үз
кысаларында укуда уңышка ирешергә мөмкин. Әлеге мисал
укытучының үз эшенә иҗади якын килергә тиешлеген
тагын бер кат ассызыклый. Балага мәктәп тормышын һәм
уку эшчәнлеген тоемларга өйрәнергә ярдәм
итү өчен кайбер таләпләрне истән чыгармаска: — балаларны җентекләп күзәтергә, өйрәнергә; — алар белән дустанә мөнәсәбәттә
булырга; — ягымлы мөгамәлә күрсәтергә; — кирәк вакытта таләпчәнлекне онытмаска; — низагларны хәл иткәндә аеруча игътибарлы һәм
гадел булырга; — бәйрәмнәрдә балалар белән бергә күңел
ачарга; — ата-аналар белән
даими аралашырга; — мәктәпнең
җәмәгать эшләрендә катнашырга; — балаларның
укудан тыш шөгыльләрен күрергә һәм уңышлары
өчен мактарга; — киләчәккә
өмет һәм ышаныч белән карый белергә кирәк. Яшь укытучы
балаларның белем алу эшчәнлеген дөрес оештырырга бурычлы.
Укучыга ул теләгәндә теге яки бу вакыйгага, проблемага
карата фикерен әйтергә мөмкинлек бирергә кирәк.
Заманча укыту укучының һәр җавабы өчен журналга
билге куюны таләп итми. Укытучыга сорау бирү, ирекле рәвештә
фикерне җиткерү, аның белән кара-каршы
сөйләшеп алу укучыга белем алу барышын нәтиҗәле
итү өчен кирәк. Бала теләсә нинди
катлаулылык-тагы биремнәрне үтәргә алынудан курыкмасын
өчен, аның активлыгын сүрелдерми торган эш алымнарын
сайлау зарур. Укучы дәрестә эш белән мәшгуль
булырга, аннан тәм табарга өйрәнсен. Моның өчен
биремнәрне һәр укучының сәләт-мөмкинлеген
истә тотып сайлау мөһим. Укытучының
иҗадилыгы ул үз эшен яратып башкарганда гына тормышка аша ала. Үз
эшен яратмаган укытучыны балалар да, ата-аналар да яратмый. Иҗат турыдан-туры
укытучының балаларга мөнәсәбәтенең чагылышына,
ягъни энергетикасына бәйле. Энергия кешенең көч-куәте,
ә энергетика —шәхеснең дөнья белән бәйләнеше,
элемтәсе; безнең очракта, укытучының тирә-юньдәге
хәл-вакыйгаларга, балалар проблемаларына
мөнәсәбәте. Һәр бала үзенә аерым
игътибар таләп итә.
Мөнәсәбәтләрнең нинди булуы
укытучының энергетикасына бәйле. Энергетика —җан һәм
рух белән җанга һәм рухка тәэсир итү ул.
Ул уңай да, тискәре дә була ала. Моны аңлатып
бирү — бик четерекле мәсьәлә. Педагогика буенча
хезмәтләрдә дә бу турыда әлегә аз языла.
Бала җанына тәэсир итү өчен, аны аңлый белү,
аның энергетикасын яхшы тоемлау, теге яки бу ситуациядә үз-үзен
тотышының нинди булуын алдан сиземләп тору таләп
ителә. Бу сыйфат, ни кызганыч, һәр укытучыга да
бирелмәгән. Мөнәсәбәтләрне җайга
салу өчен иң кирәкле вакытта баланың энергетикасын тою
мөһим. Ул ярдәмгә, бәлки бары бер
сүзгә, хәтта ым кагуга мохтаҗ булырга мөмкин.
Укытучы, аңа илтифатсыз булып, яки күңелен
төшерерлек сүз әйтеп, үзара
мөнәсәбәтләрне тискәре дулкынга көйләргә
мөмкин. Шулай итеп,
укучының белем алуга омтылышы укытучы тарафыннан уңай яки тискәре
якка юнәлдерелергә мөмкин. Сәбәп нидә?
Сәбәп энергетиканың уңай яки тискәре булуында.
Баланың теге яки бу уку фәненә мөнәсәбәте
гаять дәрәҗәдә укытучының әлеге
фәнне укытуга карашына, дәрестә тоткан урынына бәйле. Аның укучыларга,
уку-укыту барышын оештыруга мөнәсәбәте нинди? Белем бирүдә килеп туган
проблемаларны теләп хәл итәме? Укучылар арасындагы
мөнәсәбәтләрне җайга салырга омтыламы?
Иҗади эшлиме? Үзе сайлаган һөнәре
өчен янып-көя-ме? Болар барысы да укытучының үз фәне өлкәсендә
тоткан урынын билгели. Үз һөнәрең өчен янып-көеп
яшәү — профессия дөрес
сайланганлыкның мөһим күрсәткече. Яхшы укытучы
үз һөнәре белән «авырый», башка балалар өчен
борчыла, хәтта сәламәтлеген югалта... Әмма балаларны, эшен ярату сарыф
ителгән энергияне яңадан тулыландыра. Дорфалану, кычкыру, балаларны
күрә алмау дәрәҗәсенә җитү
күп көчне ала. Әгәр укытучы эш көне
ахырына якынлашканчы ук арый-талчыга икән, димәк, аның хезмәте тудырган
мәшәкатьләргә каршы тора алу сәләте,
иммунитеты юк дигән сүз. Балалар белән
элемтәсе юк. Укытучы балаларга
бары тик уңай гына тәэсир итәргә бурычлы. Сүзнең тәэсир
итү көче аеруча куәтле. Укытучы бер төрле уйлап,
икенче төрле сөйли икән, бала күңеле моны
шундук сизеп ала. «Ул шулай дип әйтә генә!» — ди укучы.
Баланың уй-фикерләре өлкәннәрнекеннән сафрак,
шунлыктан алар сөйләмдәге хилафлыкны шундук аңлый..
Сүзгә эчке энергетика салынмаган икән, аның тәэсир
итү көче дә шул хәтле генә. Эш башкаргандагы
энергиялелек эчке теләккә, теләкнең ни
дәрәҗәдә куәтле булуына бәйле. Эшләү
теләге ни дәрәҗәдә көчле булса, хезмәттәге
уңыш та шулкадәр югарырак була. Эшләгән кешегә
куәт теләү юкка гына түгел! Энергетика — җанның безне
чолгап алган әйберләр белән бәйләнеше дә.
Укытучының тискәре энергетикасы «күчкән» предметлар
хәлне алырга, кәефне кырырга мөмкин. Тискәре
көчкә ия кешенең урындыгына утыру, ул кулланган әйберләрдән
файдалану, хәтта аның янында басып тору гына да башкаларны авыруга
сабыштырырга мөмкин. Укытучы, бик яхшы методист булып та, укучылары
ихтирамына лаек булмаска мөмкин. Моңа әлегедә баягы
аның нинди энергиягә ия булуы сәбәпче. Нәтиҗә ясап әйткәндә,
укучыларга уңай тәэсир итү өчен: — алар белән һәрвакыт
бәйләнештә, элемтәдә булырга; — хезмәтеңне
теләп, яратып башкарырга; — уңай энергия ала һәм
бирә белергә; — тормышка ышаныч белән карарга
өйрәнү мөһим. «Белем ул — көч», —
ди көнбатыш халкы. «Белем ул — бәхет», — ди көнчыгышлылар.
Укытучының гыйлемлелек көче балаларга белем алуда бәхет
китерсен иде. |